Nirvana Silnovic


Melita Matovic, "Circles"
Kulturni klub O'GRADA, June 2012.

Društvo 21. stoljeća je društvo artificijelno kreiranih normi i vrijednosti koje nam svakodnevno nameću mediji stvarajući za nas sliku života kakav bismo trebali živjeti. Slika je to ubrzanog, prolaznog i potrošnog života u kojemu je lako izgubiti svoje pravo »ja« u vrtlogu konzumerizmom opsjednutog potrošačkog društva. Kakav auto voziti, kakvu odjeću nositi, tko i što uopće biti – sve su to pitanja na koja se više nije potrebno previše truditi da bi se dobio odgovor. Dovoljno je upaliti televizor, prelistati novine ili pogledati kroz prozor pa da nas zapljusnu reklamne slike manifestno proklamirajući »upute za življenje«. Mlada akademska slikarica Melita Matović s pravom se zapitala koliko je pojedinac u takvom okruženju slobodan i neovisan i koja je prava vrijednost materijalizmom obojanog društva.
            Radovi su grupirani u tri cjeline. Prvu čini poliptih »24 Sata« koji se sastoji od deset slika rađenih kombiniranom tehnikom akrila i kolaža na medijapanu. Na njima umjetnica istražuje život mladih tijekom 24 sata, pokušavajući otkriti koliko su oni zapravo opterećeni i ograničeni kulturom društva u kojem žive i u kojoj mjeri ono određuje formiranje i slobodu izbora pojedinca. U maniri pop arta, Melitini kolaži se sastoje od isječaka raznih motiva koji zajedno pružaju uljepšanu sliku svakodnevice. Likovi umjesto da progovaraju o hedonističkom uživanju i istinskom življenju života zapravo nas upozoravaju na prolaznost i ispraznost lažnog sjaja nametnute stvarnosti. »Smrt stvari« čini drugi dio ove cjeline, a riječ je o diptihu na čijim su krilima aplicirani razni predmeti svakodnevne upotrebe obojani bijelim akrilom. Lijevi kvadrat svojim oblikom i predmetima koji ga ispunjavaju simbolizira mušku prirodu, dok desni pravokutnik simbolizira žensku. Predmeti koji su u nekom trenutku imali svoju svrhu i značenje sada su se izgubili u jednoličnoj bjelini u potpunosti lišeni bilo kakve reference na svoju prijašnju ulogu. Postalo je sasvim nebitno jesu li oni muški ili ženski – njihov rok trajanja je istekao, pa je time i njihova pripadnost poništena. Smrt stvari je smrt umjetnog i nametnutog, te upozorenje da su u životu bitne neke druge, na vrijeme otporne vrijednosti. Treća cjelina pod nazivom »Escape« se sastoji od slika rađenih u tehnici akrila na platnu. Na njima se umjetnica koncentrira upravo na potragu za bitnim, stalnim i nepotrošnim. Apstraktnim jezikom progovara o toliko potrebnom bijegu i pronalasku svojeg »ja«, međutim distanciranost jezika ovih djela vraća nas na suočavanje sa stvarnošću koja nas okružuje. Shvaćamo da se vrtimo u začaranom krugu masovne prisutnosti ipak u svojoj naravi krhke materijalnosti, u kojoj shvaćamo umjetnost kao posljednje utočište trajnih vrijednosti, na što upozoravaju i Melitina djela.